"Joga dla najmłodszych" Lorena Pajalunga

Książka "Joga dla najmłodszych" to idealny podręcznik dla dzieci chcących zacząć swoją przygodę z jogą. Książka rozpoczęta jest wstepem kierowanym do dorosłych, wyjaśniającym, jak ćwiczyć jogę z dziećmi, mowa przede wszystkim o tym, że dla dzieci nie powinno być to ćwiczenie jogi, a zabawa w jogę, o tym, że dzieci nie są w stanie zbyt długo utrzymać jednej pozycji, i my, dorośli, nie możemy od nich tego wymagać, nie brak też przemyśleń samej autorki na temat jogi i jej wpływu na stan psychiczny i fizyczny, przede wszystkim dzieci, ale i dorosłych.

Następnie mamy 16 assan, czyli pozycji w jodze, są to: orzeł, słoń, mewa, delfin, żółw, lew, kot, pies, tygrys, krokodyl, jak, ryba, zając, szarańcza, kobra, motyl. Jedne z nich są bardziej statyczne i nadają się raczej do odpoczynku po sesji jogi, inne służą rozciąganiu ciała czy utrzymywaniu równowagi. Dla mnie osobiście assaną kompletnie awykonalną jest żółw. Każda z assan posiada krótki opis wykonywanych etapów, jak i instrukcję graficzną, co jest ważne dla dzieci nieumiejących czytać, ale i dla rodziców z kiepską wyobraźnią przestrzenną, którzy nie będą potrafili przełożyć opisów słownych na realne ruchy ciała. Poza technicznym opisem assan, każda z nich posiada też zdanie medytacyjne nad nią samą, czego dzieci mogą nauczyć się od danego zwierzęcia (kot - śnienie na jawie, delfin - cieszenie się z niczego). Druga strona poświęcona każdej z assan to obrazek porównujący pozycję finalną ze zwierzęciem, od której pochodzi jej nazwa, dzięki czemu assany rzeczywiście łatwiej połączyć ze zwierzętami i nie stają się dla dzieci czymś kompletnie oderwanym od znanej im rzeczywistości.


U nas "Joga dla najmłodszych" sprawdza się doskonale, dzięki obrazkom instruktażowym Nadzia może sama korzystać z książki i ćwiczyć assany bez mojej pomocy, poza kilkoma pierwszymi sesjami. Zauważyłam też, że im bardziej lubi dane zwierzę, tym łatwiej przychodzi jej wykonanie assany z nim związanej. Czasami książka nie jest używana przez tydzień czy dwa, a czasami codziennie Nadzia wykonuje po kilka kilkunastominutowych sesji jogi, dzięki praktycznej formie książki, może robić to bez mojego wsparcia, a ja w ciągu tych nastu minut mogę dla Was o czymś napisać ;)

Myślę, że książka "Joga dla najmłodszych" bez problemu nada się dla dzieci 3+, pozwalając na wyciszenie się, harmonijny ruch, samodzielność ćwiczeń po kilku sesjach z pomocą rodziców, i po prostu jako kolejna forma zabawy, wczuwania się w ulubione zwierzątka i poznawania ich charakterystycznych cech charakteru. Czy polecam? Oczywiście! Książka ta nie ma wieku maksymalnego użytkowania, będzie więc idealna od 3+ do nieskończoności, jak dla dzieci, tak i dla dorosłych.

Komentarze

  1. Ogólnie ja nigdy jakoś nawet nie pomyślałam o tym, aby trenować jogę, ale od całkiem niedawna się nią zainteresowałam. Jestem przekonana, że jest to bardzo fajne spędzanie czasu. Właśnie dlatego już zaglądałam do sklepu https://jogastyl.pl/ po niezbędne akcesoria.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że będziesz się dobrze bawić ćwicząc jogę :) marketing szeptany nie zadziała ;)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty

Lubimy czytać

Obserwatorzy

Translate

Łączna liczba wyświetleń