"Rzeczy, których nikt mi nie powiedział" Izabela Black

"Rzeczy, których nikt mi nie powiedział" to książka kierowana głównie do młodszych odbiorców_czyń, choć i ja również znalazłam tam kilka rozdziałów odnoszacych się do mojego dorosłego życia 28-latki. Co znajdziemy w treści? Krótkie rozdziały, a właściwie luźne zbiory rozmyślań dotyczące tematów od edukacji seksualnej, potrzeby podobania się, selfie, (nie)golenia się, życia seksualnego, przez stereotypy płciowe, fobie, wybaczanie, (błędne) wartościowanie innych, marzenia, po dorosłość i pozorną znajomość życia. Wszystko to okraszone dużą dozą sarkazmu i równościowego języka. Autorka nikomu nie mówi, jak powinien żyć, jak postępować, ukazuje jedynie (aż?) to, że istnieje więcej możliwości i dróg do wyboru, niż te najpowszechniejsze, którymi podąża większość społeczeństwa. Najważniejszą zasadą podkreślaną przez Izabelę jest "nie krzywdź", cokolwiek robisz i jakichkolwiek wyborów dokonujesz. Nie znajdziemy tutaj też zbyt wielu odpowiedzi, za to mamy pomocną świadomość, że nie tylko my zadajemy sobie te, absurdalne zdawało by się, pytania. Dotyczą one większości ludzkiej populacji, jednak ich głośne wypowiadanie jest tematem tabu. To przyjemna, i wzmacniająca świadomość, że nie jesteśmy z tym sami i same, nie tylko my mamy podobne dylematy czy wątpliwości. Moim zdaniem część poruszanych tematów będzie zbyt odległa dla osoby w wieku ok 14-17 lat (albo moja wiedza o współczesnych nastolatkach mija się z rzeczywistością), ale może to być również plusem, ponieważ do książki można wracać na przestrzeni wielu lat, podczas których zmienia się perspektywa postrzegania życia, istotne stają się takie kwestie jak rodzicielstwo, różnice pokoleń, lęk i niepewność w zderzeniu z samodzielnością i pełną odpowiedzialnością za siebie (i innych). Prawie zapomniałam o jednym, ważnym elemencie: książka uzupełniona jest ilustracjami, a właściwie humorystycznymi rysunkami również autorstwa Izabeli, które idealnie uzupełniają treść, trafiając w samo sedno omawianych kwestii.


Uważam, że tak szczerych i autentycznych pozycji dla młodych, i tych trochę starszych, brakuje na polskim rynku wydawniczym. Mam nadzieję więc, że ta oto książka zostanie kiedyś wydana drukiem i będzie dostępna na księgarnianych półkach. Na razie możecie kupić ją w postaci ebooka tutaj: https://www.etsy.com/listing/595459236/ksika-e-book-rzeczy-ktorych-nikt-mi-nie?ref=shop_home_active_1

Komentarze

  1. Chętnie zapoznam się z tym tytułem. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Jednak raczej nie dla mnie :) Ale jako nastolatka miałam 2-3 podobne pozycje i bywały naprawdę przydatne: lepiej dowiedzieć się o niektórych rzeczach ze sprawdzonego źródła, niż od znajomych, którzy połowę rzeczy przekręcą. A wiadomo, że z rodzicami czasem nie łatwo na niektóre tematy porozmawiać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli nie dla Ciebie, to może przydać się młodszemu rodzeństwu, kuzyństwu, młodszym znajomym, lub w przyszłości Twoim dzieciom, o ile zdecydujesz się je mieć:) Ja niestety nie miałam tyle szczęścia, by trafić na godne uwagi pozycje mając naście lat. Co do rodziców to pełna racja, niestety często bywają zamknięci na wiele tematów, szczególnie tych okołoseksualnych.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty

Lubimy czytać

Obserwatorzy

Translate

Łączna liczba wyświetleń