"Odpowiedz mi! Dzieci pytają o intymne sprawy" Katharina bon der Gathen, Anke Kuhl

"Odpowiedz mi!" to zbiór odpowiedzi niemieckiej edukatorki seksualnej na prawdziwe pytania stawiane jej anonimowo przez dzieci w trakcie zajęć.
"Odpowiedz mi!" zawiera odpowiedzi na 99 pytań związanych z ciałem, jego fizjologią, dojrzewaniem i seksualnością, jak i samym seksem jako takim. Prezerwatywy, homoseksualność, pocałunki, ciąża, poród, masturbacja, cyber seks, molestowanie seksualne, sex shop, aborcja, gwałt. Choć w pytaniach żaden z interesujących młodzież tematów nie został pominięty, mam tu duży dysonans. Jak część z pytań stawiała bym na zadane przez osoby kończące szkole podstawową (7-8kl), tak odpowiedzi na większość z nich są na poziomie informacji wystarczających dla dzieci w 4kl. Same odpowiedzi związane z fizjologią, ciążą, porodem, czy ciałem są konkretne i rzeczowe, tak już te związane z seksualnością są bardzo infantylne i prowadzone "na około". Zastanawiam się, czy to wina autorki, czy też tłumaczki i wydawnictwa, które na wstępie zaznacza, iż odpowiedzi przystosowywane były do polskiej rzeczywistości. Uzupełnieniem lektury są zabawne i żartobliwe ilustracje dotyczące każdego z pytań. Interesująca jest formą książki, która otwierana jest jak notatnik, nie jest typowa książka (do góry, nie na bok).


Czy polecam? Dla rodziców dzieci w młodszych klasach, które zaczynają zadawać pytania związane z ciałem i seksualnością, tak. Jednak dla dzieci starszych, młodszej młodzieży ta książka już zdecydowanie nie będzie wystarczającą lekturą.

Komentarze

  1. Poleciłam ostatnio tę książkę znajomej, której dziecko idzie we wrześniu do szkoły. Przejrzałyśmy ją i stwierdziłyśmy, że jest naprawdę świetna, ale z niektórymi pytaniami będzie trzeba poczekać. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie odpowiedzi są zbyt enigmatyczne w wielu kwestiach.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty

Lubimy czytać

Obserwatorzy

Translate

Łączna liczba wyświetleń